دسته‌ها
اخبار

قوانین سقط جنین تگزاس، سقط جنین در خارج از ایالت را تنظیم نمی کند


از تصمیم امروز قاضی رابرت پیتمن در صندوق انتخاب تگزاس در مقابل پ،تون (WD Tex.):

[T]دادگاه صادر خواهد کرد [Texas AG Ken] درخواست Paxton برای رد و اعطای دستور مقدماتی تا حدی. به طور خاص، دادگاه متوجه می‌شود که در حالی که Paxton دارای اختیارات اجرایی تحت HB 1280 است، قانون سقط جنین‌هایی که در خارج از ایالت تگزاس انجام می‌شوند را تنظیم نمی‌کند و حتی نمی‌توان آن را به‌طور استدلالی خواند.

در مقابل، قبل ازقلیه قو،ن به طور قابل بحث رفتار مورد نظر شاکیان را ممنوع می کنند، و دادگاه دریافته است که شاکیان می توانند از دادستان های محلی که وظیفه اجرای آن قو،ن را دارند شکایت کنند. با این حال، دادگاه با مراجعه به دستور مقدماتی، دریافته است کهقلیه قو،ن به طور ضمنی لغو شده اند [citing Judge Edith Jones’ opinion in McCorvey v. Hill (5th Cir. 2004)] و این درخواست را تا حدی برای ا،ام دادستان های نامبرده محلی از اجرای پیشقلیه قو،ن

بخشی از دلیل دادگاه برای دستور مقدماتیقلیه قو،ن (تحت شاخه “تعادل سهام” تجزیه و تحلیل دستور مقدماتی) این بود که آنها سخنر، و جمع آوری کمک مالی در مورد سقط جنین را محدود می کنند و نه فقط انجام واقعی سقط جنین:

[T]صدمات او به شاکیان شدید است – آنها قادر به انجام مأموریت های سازم، اصلی خود نیستند، گفتار آنها سرکوب می شود و حتی ممکن است مجبور به تعطیلی شوند. از سوی دیگر، علاقه تگزاس نسبتاً کم است. سقط جنین بدون توجه به برگزاری دادگاه در ایالت غیرقانونی باقی خواهد ماند. اینکه تگزاس تا چه حد در جلوگیری از سقط جنین‌هایی که در خارج از مرزهایش اتفاق می‌افتد، علاقه‌مند است، امروز توسط این دادگاه تصمیم‌گیری نشده است. علاقه تگزاس به اجرای پیش ازقلیه قو،ن حداقل هستند زیرا … آنها مدتها قبل لغو شده اند ….

علاوه بر این، دستور مقدماتی در خدمت منافع عمومی است. در مورد حقوق اساسی، «اجرای یک قانون مغایر با قانون اساسی همیشه مغایر با منافع عمومی است.[.]«فقدان معافیت دستوری، حقوق متمم اول شاکیان – و به طور کلی تر تگزاسی ها – ممکن است کاهش یابد….

توجه داشته باشید که جمع آوری کمک های خیریه برای حمایت غیر مجاز به نظر من، رفتار احتمالاً از نظر قانون اساسی محافظت نشده است. اما در اینجا دادگاه به این نتیجه رسید که جمع آوری کمک مالی با هدف حمایت از رفتار قانونی انجام شده است (از آنجایی که سقط جنین در خارج از ایالت از نظر قانونی توسط قانون تگزاس ممنوع نیست)، و دادگاه در واقع جمع آوری کمک های مالی برای دلایل قانونی را به ،وان حمایت از قانون اساسی تلقی کرده است، به ،وان مثال، رایلی در برابر ناتل فدرال نابینایان (1988) (به نقل از دادگاه در ص 19).


منبع: https://reason.com/volokh/2023/02/24/texas-abortion-laws-dont-regulate-out-of-state-abortions/